Creëer een duurzaam merk voor dé nieuwe hotspot van Enschede

We vertellen je hoe!

De Twentsche Foodhal

  • Strategie
  • Branding
  • Design

Bijna 3.000 bezoekers bij de opening, de Publieks- én Bloggersprijs tijdens de Proef Eet Enschede en nu al niet meer weg te denken uit het Enschedese uitgaansbod. De Twentsche Foodhal is een doorslaand succes. Maar hoe vestigde de eerste Foodhal in Twente zijn naam als absolute hotspot? Lees hier meer over de smakelijke een-twee tussen de Twentsche Foodhal en Brand Specials.


Uitdaging

Terug naar begin 2017, terug naar de tijd waarin Twente nog door het leven ging zonder Foodhal. De enige plek waar de Twentsche Foodhal bestond, was in de gedachten van initiatiefnemers Erik Wooldrik en Jarno Bruggeman. De voorbereidingen waren dan wel in volle gang, maar hoe werden hun gedachten visueel? Hoe werd de Twentsche Foodhal een volwaardig merk?

IQ

Merkontwikkeling

  • Merkanalyse en merkstrategie
  • Merkconcept ontwikkeling
  • Marketingstrategie
  • Mediaplanning (offline/online)
  • Brand Management (regie)

Een merkontwikkelingstraject werd in gang gezet. Hoe zien markt, concurrentie en doelgroep eruit? Wat is de essentie van deze nieuwe hotspot? Er was nog niks fysieks – althans voor de buitenwereld – en dus kon het merk vanuit het nulpunt worden opgebouwd. We begonnen bij de kernwaarden, die al snel werden vastgesteld: eerlijk, authentiek en verrassend. Daarbij is de Twentsche Foodhal duurzaam en regionaal georiënteerd.

We ontwikkelden een merkconcept dat de essentie van de Twentsche Foodhal raakt. Echt Eten? De Twentsche Foodhal. Dit merkconcept vormde een houvast en was de leidraad voor alle uitingen rondom de lancering die ervoor zorgden dat de Twentsche Foodhal vanaf de start een groot succes werd.

EQ

Visuele identiteit

  • Logo design
  • Huisstijl ontwikkeling
  • Doorontwikkeling brand touchpoints
  • Signing

Op basis van het merkontwikkelingstraject zijn we aan de slag gegaan met het realiseren van een passende huisstijl. Een huisstijl die minimaal 10 jaar mee kan en past bij de waarden van het merk. Een merk dat één verhaal vertelt. De beelden van het merkconcept zijn in samenwerking met Frans Dekker ontwikkeld. Alle beelden zijn te bewonderen binnen de Twentsche Foodhal en worden daarnaast ingezet voor interne en externe communicatie.

XQ

Marketingactivatie

  • Media-inkoop
  • Merkmanagement
  • Mediaplanning
  • POS materiaal

De ‘proof of the pudding’ was tijdens Proef Eet Enschede 2017. Tijdens dit culinaire evenement in de binnenstad van Enschede presenteerde de Twentsche Foodhal zich voor het grote publiek. De stand straalde exact uit waar de Foodhal voor staat en de smakelijke gerechten deden de rest: de Twentsche Foodhal sleepte als ‘debutant’ zowel de Publieksprijs als de Bloggersprijs in de wacht. Criteria waar de Foodhal onder meer om werd geprezen: hotspotlevel, kidsproof, instagramproof en . . . uitstraling.

De naam van de Twentsche Foodhal was definitief gevestigd, twee maanden voor de opening. Met toffe winacties en gerichte marketingacties in het Enschedese straatbeeld hielden we de aandacht van De Twentse fijnproevers vast. En niet zonder resultaat: een ongekend aantal van bijna 3.000 bezoekers kwam langs tijdens de opening.