(RTV) Oost

Het nieuwe gezicht van (RTV) Oost

RTV Oost, een dynamische organisatie met een grote uitdaging. Het merk had een onopvallend imago dat niet meer aansloot bij de maatschappij van vandaag. Met een gebrek aan eenheid en een verwarrende merkidentiteit, was er een dringende behoefte aan rebranding. Brand Specials werd gevraagd om een frisse blik te werpen en te helpen; zowel in strategie, design als vanuit marketingoogpunt. Het doel was om ervoor te zorgen dat RTV Oost weer aansluiting zou vinden bij hun doelgroepen en weer onderdeel werd van de maatschappij.

Art-direction
Logo redesign
Marketingstrategie
Activatieplan
Merkstrategie
Naming
Tone-of-voice
Visuele identiteit

Terug

Nieuw imago, nieuwe naam

In zeven intensieve workshops brachten we samen met de teams van Oost het verhaal scherp: wie zijn we, wat willen we betekenen en hoe brengen we dat tot uiting? De input van de eigen creatieve makers was hierin onmisbaar. Niet alleen voor inhoudelijke richting, maar ook om draagvlak te creëren binnen de organisatie. Een belangrijke uitkomst van dit traject was de keuze om meer helderheid en structuur aan te brengen in de merkarchitectuur.

We introduceerden ‘Oost’ als het overkoepelende merk, waarbinnen onderdelen als Radio Oost en Oost Sport hun eigen plek kregen. Daarmee kreeg het merk een toekomstbestendige basis: klaar om te verbinden, te informeren én te inspireren – via alle relevante kanalen, van radio en tv tot social media en online platforms.

Communication = Key

Tijdens het hele proces hielden we wekelijkse sessies met het kernteam. Naast de strategische workshops zorgden deze bijeenkomsten voor voortgang en frisse inzichten. We waren voortdurend bezig met het visualiseren van de uiteindelijke lancering.

Een sterke merkfundatie

Er werd een sterke merkfundatie neergelegd om deze consistent uit te dragen. We creëerden een scheidingsmechanisme in de vorm van een stip, de basis waarop de hele identiteit gebouwd is. Zoals gezegd is Oost een dynamische organisatie met verschillende submerken. Een van de belangrijkste stappen was het bouwen van een eigen brand portal, zodat de creatieve makers bij Oost ook zelf kunnen werken met de nieuwe designstandaarden. Dit zorgde ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde taal sprak op het gebied van branding.

Radio Oost

Nadat we het corporate merk hadden geanalyseerd, zoomden we in op de submerken. Zo kwam vanuit het radio-team een dringende vraag om een opfrisbeurt. Er was zoveel te vertellen, te communiceren, en te vragen aan het publiek, maar er ontbraken duidelijke richtlijnen en een eenduidige communicatiestijl.

De studio’s waren verouderd en op social media gebeurde er te weinig.Wij ontwikkelden daarom templates waarmee iedereen binnen het radio-team aan de slag kon, we schoten nieuwe frisse foto’s en creëerden een vernieuwde stijl voor de radiostudio’s. Van plopkappen en tv-schermen tot de look-and-feel van de live radio-uitzendingen – alles kreeg een update.

Oost Sport

Het sportteam, een grote afdeling binnen Oost, verdiende het ook een eigen merk te krijgen vanuit waar gecommuniceerd kon worden. Met de basis die er lag voor de corporate stijl konden we eenvoudig voor Oost Sport hier een twist in maken We ontwikkelden templates en animaties waarmee Oost Sport hun social kanalen en televisieprogramma’s nieuw leven in konden blazen.

Thuis bij Oost

Om het nieuwe Oost te communiceren naar de buitenwereld, schoten we op 5 verschillende herkenbare locaties in Overijssel 5 verschillende foto’s en videobeelden van 5 verschillende inwoners van Overijssel. Deze campagne ‘Thuis bij Oost’ was het vertrekpunt voor de lancering van het nieuwe Oost.

Let’s work together.
Let’s work together.